اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

قفل آلودگی هوا چگونه باز می شود؟... راهکارها و خطرات هوای آلوده در گفت وگوی شفقنا زندگی با کارشناسان

 خبرنگار شفقنا  گفت و گویی با کارشناسان و متخصصین حوزه های مختلف انجام داده تا گوشه ای از خطرات این مرگ خاموش و راهکارهای رفع آن را به تصویر رسانه ای بکشاند.

هوای ناپاک، زندگی و حیات مبتلایان به آسم و آلرژی را با خطر مرگ تهدید می کند

در همین رابطه دکتر مریم محلوجی راد فوق تخصص آسم و آلرژی، با تاکید بر اینکه هوای ناپاک زندگی و حیات مبتلایان به آسم و آلرژی را با خطر مرگ تهدید می کند به خبرنگار شفقنا زندگی می گوید: برای افرادی که زمینه بیماری های تنفسی، آسم و آلرژی، بیماری های مزمن ریوی و  قلبی را دارند آلودگی هوا موجب تشدید بیماری می شود و در افراد مبتلا به آسم احتمال حمله حاد را افزایش می دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: آلودگی هوا وقتی ایجاد می شود که ذراتی در هوا به طور معلق وجود دارد و این ذرات بر حسب اندازه ای که دارند وارد دستگاه تنفسی می شوند و این ناحیه از بدن را تحریک می کنند. به طوری که کودکان زیر 12 سال و بزرگسالان بالای 60 سال و زنان باردار به عنوان گروه های در معرض خطر هستند و به این افراد توصیه می شود در هوای آلوده از منزل خارج نشوند و دود ناشی از اگزوز در فصل سرما به خاطر وارونگی هوا و سردی به سطح زمین نزدیکتر شده و لذا بر روی سلامتی افراد تأثیر منفی خواهد داشت.

محلوجی راد با اشاره به وجود برخی آسیب های آلودگی هوا برای جنین اظهار داشت: آلودگی هوا باعث التهاب ریه می شود که این مسئله، اکسیژن وارد شده به خون را کاهش می دهد بنابراین این شرایط در خانم های باردار باعث می شود که اکسیژن کمتری به جنین برسد که در صورت حمله حاد آسمی در مادر، خطرات جدی نظیر زایمان زود رس، مسمویت حاملگی، تولد نوزادان با وزن پایین را در پی دارد.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا در کسانی که زمینه ژنتیک هم ندارند ممکن است موجب بروز علائم بیماری های تنفسی شود گفت: بر اساس آخرین تحقیقات، شیوع آسم کودکان در مناطق روستایی 5 درصد، شهرهای کوچک 10 درصد و در کلانشهرها به خصوص در تهران بالغ بر 34 درصد است  این خود بیانگر تاثیر مستقیم آلودگی هوا بر شیوع این بیماری در شهرهای بزرگ به شمار می رود.

در شرایط که آلودگی هوا بحران اساسی کشور است نام گذاری هفته هوای پاک معنا ندارد

در همین زمینه دکتر محمد قره گوزلو، رییس انجمن آسم و آلرژی ایران، شرایط هوای تهران را در مواقع عادی را نیز ناسالم و خطرناک توصیف و آن را عامل مهم بروز آلرژی و یا تشدید بیماری آسم در افراد به خصوص کودکان عنوان کرد و در پاسخ به سئوال خبرنگار شفقنا، در خصوص عوارض آلودگی هوا در بیماران آسم و آلرژی گفت: تاثیر آلودگی هوا بر بیماران آسم و آلرژی و حتی افراد سالم مسئله ای بسیار روشن و بدیهی است که تمامی مردم از گوشه کنار دنیا، به مضر بودن آن واقف هستند. نکته ای که در این زمینه می تواند مهم باشد این است که مسئولان و رسانه ها به جای مانور روی عوارض این آلودگی، به طور جدی و عملی به راهکارهای کاهش و رفع این بحران بیندیشند و در حالی که هنوز ما با بحران آلودگی هوا مواجه هستیم چگونه می توانیم هفته پاک را داشته باشیم. باید راهکار عملی برای شکل گیری روزهای پاک اندیشیده شود نه اینکه بخواهیم با این موضوع شعاری برخورد کنیم.

آلودگی هوا سکته های قلبی را افزایش داده است

دکتر منوچهر قارونی متخصص قلب و عروق،در گفتگو با خبرنگار شفقنا زندگی، با تاکید بر اینکه سن ابتلا به سکته های قبلی در یک دهه اخیر در ایران بسیار پایین و سکوی دوم علت مرگ و میر ها در کشور قرار گرفته است افزود: در گذشته سکته های قبلی معمولا در سنین 60  تا 80 سال به بالا اتفاق می افتاد در حالی که امروزه سن ابتلا به سکته های قبلی بین 30 تا 40 سالگی رسیده و جوانان بیشترین قربانیان آن به شمار می روند، در واقع استرس های زیاد، استعمال سیگار ، بیماری فشار خون، شهرنشینی، افزایش بیش از حد آلودگی هوا، دیابت، تغذیه نامناسب و پرچرب، چاقی و عدم تحرک و ورزش نکردن از عواملی هستند که سن بیماری های قلبی و عروقی را کاهش داده است.

وی همچنن نقش آلودگی هوا در بروز سکته های قلبی اشاره کرد و گفت: آلودگی هوا می تواند باعث تخریب و اختلال در قلب و رگ های خونی افراد شود زیرا حجم قابل توجهی از آلودگی های محیطی از طریق تنفس به بدن وارد می شود. که با افزایش آلودگی در شهرهای بزرگ سکته های قلبی و بستری بیماران در مراکز درمانی و بیمارستانی به دلیل ناراحتی های قلبی افزایش می یابد.

به گفته این متخصص قلب و عروق، آلودگی هایی که به بدن وارد می شوند، موجب فعالیت زیاد رادیکال های آزاد می شوند. این مولکول ها موجب التهاب در ریه ها می شوند، به سلول ها آسیب می زنند و مجموعه ای از تأثیرهای مخرب را بر سیستم قلبی و عروقی بر جا می گذارند. علاوه براین لخته شدن خون در رگ ها و ضخیم شدن جداره عروق در افرادی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند، سریع تر شکل می گیرد به طوری که مرگ زودرس ناشی از بیماریهای قلبی ناشی از آلودگی هوا به اثبات رسیده و می شود گفت بیماران قلبی و عروقی اصلی ترین قربانیان آلودگی هوا هستند.

آلودگی هوا مردم کلان شهرها را به برخی اختلالات رفتاری و روحی مبتلا کرده است

در ادامه دکتر طاهره محمدی روانشناس در این گفت و گو آلودگی هوا را از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار در سلامت روح و روان افراد دانست و گفت: در واقع عوارض ناشی از آلودگی هوا باعث شده است که اکثر مردم در کلان شهرها درگیر برخی اختلالات رفتاری نظیر پرخاشگری و استرس بالا شوند در حالی که این اختلالات رفتاری و روانی در محیط ها و شهرهای کوچک کمتر به چشم می خورد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه تاثیرات روانی ناشی از آلودگی هوا بسته به نوع آلودگی متفاوت است تصریح کرد: بی حوصلگی، پرخاشگری و ایجاد مشکل در تعامل با دیگران از مهمترین تاثیرات روانی آلودگی هوا است و زمانی که افراد در شرایط عصبانی و پرخاشگر قرار دارند، نمی توانند به خوبی با دیگران ارتباط موثر برقرار کنند در نتیجه مجموعه این عوامل باعث می شود مشکلات و آسیب های دیگری در جامعه بروز پیدا کند.

خطرات آلودگی هوا بر زنان باردار

در همین رابطه دکتر شیوا حسینی متخصص زنان و زایمان در گفت و گو با خبرنگار شفقنا زندگی، تنفس هوای سالم را یکی از مولفه های مثبت تاثیرگذار بر سلامتی جنین و مادر عنوان کرد و افزود: اگر چه تمامی گازهای سمی موجود در هوای آلوده برای زنان باردار خطرناک است اما مونواکسید کربن به دلیل عبور از جفت و جذب در خون جنین، امکان مسموم شدن و در نتیجه سقط آن را افزایش می دهد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مادران باردار در ماه های اول بارداری در معرض آلودگی هوا قرار نگیرند تصریح کرد: اگر چه خطرات ناشی از آلودگی هوا بر سلامتی جنین در حال تکامل و شکل گیری در تمامی طول بارداری وجود دارد، اما احتمال این خطرات در 8 هفته اول حاملگی، با توجه به این که اندام های جنین در این زمان شکل می گیرد بسیار بیشتر و لازم است زنان باردار از مواجه شدن با مواد شیمیایی و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خودداری کنند و در صورت ناگزیر، حتما از ماسک استفاده نمایند.

این متخصص زنان و زایمان همچنین به مهم ترین عوارض ناشی از آلودگی هوا بر زنان باردار اشاره کرد و گفت: سقط جنین، زایمان زودرس، شکل گیری نارسایی های اندامی، اختلال در ضریب هوشی نوزاد، مشکلات قلبی، تنفسی، تاخیر در رشد جنین، پاره شدن کیسه آب جنین،تولد نوزادانی با وزن کم و نارس از مهم ترین خطرات آلودگی هوا بر روی جنین است که البته این خطرات با توجه به شرایط سلامتی، جسمانی مادر و غلظت ماده سمی موجود در هوا متفاوت است، مادران سالم کمتر قربانی این خطرات قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: آلودگی هوا حتی می تواند منجر به نازایی زنان شود اما با توجه به اینکه تمامی این عوارض بر اساس شواهد علمی به طور قطعی اثبات نشده است و تنها بر طبق یافته های تجربی این خطرات حدس زده می شود، بنابراین لازم است افراد این عوارض را جدی بگیرند و در کنار مکانیزیم های دفاعی که خداوند متعال در بدن تمامی انسان ها قرار داده است به سلامتی خود نیز توجه بیشتری داشته باشندو در روزهای آلوده حتما از غذاهای سالم و مایعات بیشتر به خصوص شیر استفاده کنند زیرا مصرف شیر تا حد زیادی این خطرات را خنتی می کند.

راهکارهای کاهش آلودگی هوا از دیدگاه متخصصان و مسئوولان

دکتر منصورغیاث الدین، متخصص آلودگی هوا و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار شفقنا زندگی، ترافیک سنگین، رانندگان متخلف، موتور سواران، خودروهای فرسوده را مهم ترین عوامل آلاینده هوای تهران توصیف می کند و می گوید: در واقع اتومبیل ها در مواقع ایستاده و ترافیکی، بیشتر از مواقع حرکت یکنواخت آلودگی ایجاد می کنند با توجه به سنگینی ترافیکی در پایتخت در نتیجه  بی توجهی رانندگان و موتور سواران به قوانین راهنمایی و رانندگی، حالت ایستادگی خودروها بیشتر است و به مراتب آن نیز آلودگی هوای در این شهر افزایش یافته است.

توسعه بزرگراهها در شهرهایی مثل تهران از آلاینده های اصلی است

وی همچنین اضافه می کند: معمولا خودروها در حرکت های تند و سریع بیشتر آلودگی تولید می کنند، بنابراین توسعه بزرگراهها و اتوبان در شهرهای بزرگی مثل تهران نیز یکی از آلاینده های اصلی این شهرها محسوب می شود.

بنا بر اظهارات این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در شرایط عادی هیچ منطقه پاک و عاری از آلودگی در هوای تهران وجود ندارد و شاخص آلودگی و میزان ذرات معلق این مناطق در شرایط عادی نیز بالای 100 می باشد.

او در ادامه به مهم ترین راهکارهای کاهش معضل آلودگی کلانشهرها به خصوص تهران اشاره می کند و معتقد است: توسعه حمل و نقل عمومی به خصوص مترو، عدم توسعه بزرگراه ها و جاده ها، اصلاح سوخت با توجه به نامرغوب بودن بنزین مورد استفاده در خودروها، تعویض اتومبیل های فرسوده به طوری که در حال حاضر بسیاری از اتوبوس های شهر تهران بالای 20 سال عمر دارند، آموزش موتورسواران به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و ممنوعیت آنها در عبور از پیاده روها و ورود ممنوع از جمله راهکارهای کاهش میزان آلودگی صوتی و هوایی در شهر تهران محسوب می شود.

در همین رابطه دکتر یوسف رشیدیان مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی، معتقد است: آلودگی هوای تهران به دلایل مختلف نظیر نوع خودروها، مصرف بالای انرژی، وضعیت ویژه جغرافیایی و احاطه شدن این شهر از شمال تا شرق توسط رشته کوه ها و غیره از موضوعات دامنه داری بوده که از مدت ها قبل مطرح و مشکلاتی را برای پایتخت نشینان فراهم کرده است.

آلودگی هوا تهران در فصول سرد بیشتر از سایر فصول است

او در ادامه با بیان اینکه آلودگی هوا تهران در فصول سرد بیشتر از سایر فصول است، تصریح کرد: به دلیل اینکه ما در فصول سرد با پدیده وارونگی هوا مواجه هستیم و همچنین به دلیل غلظت آلاینده های هوایی در این فصل، با پدیده آلودگی هوا بیشتر از سایر فصول مواجهیم، به طوری که در این شرایط ذرات معلق  بیشتر از 2/5 میکرون از حد استاندارد بسیار بالاتر است.

دکتر رشیدی در ادامه به راهکار مدیریتی حل معضل آلودگی هوا اشاره می کند و می افزاید: محدودیت استفاده از تردد اتومبیل های شخصی در خیابان ها وتوسعه حمل و نقل عمومی در سطح شهر، اصلاح کیفیت سوخت و انرژی نظیر تبدیل سوخت بنزین به گاز طبیعی، معاینه فنی اتومبیل ها هر سه ماه یکبار و اصلاح و استاندارد سازی خودروها، جمع آوری خودروهای از فرسوده، انتقال صنایع و کارخانجات و کارگاه های آلاینده هوا به خارج شهر، اصلاح وضعیت موتورسیکلت ها،نصب فیلترهای مخصوص برای جلوگیری از انتشار دود و گرد و غبار در کارخانه ها و غیره از مهم ترین راهکار مهندسی برطرف نمودن مشکل آلودگی هوا است که باید به کار گرفت.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تاکید می کند: در این راهکار باید مسوولان تمهیداتی نظیر استفاده از خدمات الکترونیکی، آموزش حفظ محیط زیست، اعتلا و ارتقای فرهنگ زیست محیطی جامعه، عدم تمرکز کارهای اداری در پایتخت، افزایش سرانه فضای سبز، گسترش فرهنگ استفاده از مترو، دورکاری سازمان ها و غیره را بیابند که در آن میزان تردد و رفت آمد خودروها که مهم ترین عامل آلاینده های هوا هستند، در سطح جامعه به حداقل برسد.

وضعیت طبیعت و محیط زیست ایران در مبارزه با آلودگی هوا در حد صفر است

دکتر مجید مخدوم، رییس انجمن ارزیابی محیط ریست کشور در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی، با تاکید بر اینکه وضعیت طبیعت و محیط زیست ایران در مبارزه با آلودگی هوا در حد صفر است، خاطر نشان می کند: هم اکنون شهری مثل تهران 8 میلیون نفر جمعیت دارد که این میزان با توجه به سرانه سبز 9 متر مربع برای هر فرد بسیار پایین است با این تواصیف وضعیت طبیعت و محیط زیست کشوردر مبارزه با آلودگی هوا در حد صفر است. این در حالی است که کشورهای پیشرفته با بسترسازی اولیه خوبی نظیر احداث جاده ها، توسعه فضای سبز، بزرگراهها و توسعه وسایل حمل و نقل عمومی درمبارزه با آلودگی هوا فعالیت های خوبی را انجام داده اند.

وی در پایان تاکید می کند: راه حل برون رفت از اين وضعيت نظارت مردم بر فعاليت هاي دولت و پاسخگو دانستن آنان در زمينه هاي محيط زيستي است. در تمامی کشورهای دنیا نظارت و فشارهای مردم یکی از راههای مهم و تاثیرگذار در اجرا یا تحقق یک امر در اجتماع است اما متاسفانه نه تنها نظارتی از سوی مردم کشور ما صورت نمی گیرد بلکه نسبت به مسائل بی تفاوت عمل می کنند.

جمعه, 04 بهمن 1392


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 25 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.